maandag 7 december 2015

Onze les [App van de Nationale DenkTank]

De Nationale DenkTank - waarin 24 studenten, net-afgestudeerden en promovenda de afgelopen maanden zochten naar verbeteringen van de onderwijskwaliteit op basis- en middelbare scholen - kwam 7 december 2015 met een advies voor 'het leren van de toekomst'. Meer feedback voor leraren door leerlingen is één van de aanbevelingen van de jonge wetenschappers. De DenkTank presenteert de app Onze Les, waarin scholieren hun docenten kunnen laten weten wat ze goed vonden aan de les, en wat juist minder.
Uit onderzoek van de Nationale DenkTank blijkt dat de lessen beter worden van feedback. Bovendien stijgt de motivatie van leerlingen. ,,Die hebben veel ideeën over wat op school allemaal beter kan. Door ze erbij te betrekken, vinden ze de lessen leuker en kan het zijn dat ze beter presteren'', verklaart Lisa Hu, die aan het OnzeLes meewerkt. Hoewel Nederlandse leerlingen goed presteren op school, zijn ze minder gemotiveerd dan scholieren in andere landen.
Hoe kunnen leerlingen weer zin in school krijgen? De Nationale DenkTank stuitte op een top 150 van factoren die prestaties helpen verbeteren van de Nieuw-Zeelandse onderwijswetenschapper John Hattie. Een klassengesprek staat op nummer 7, feedback op nummer 10.

Hoe het werkt
Leraren en leerlingen moeten zelf een lijstje maken met wat ze belangrijk vinden in een les. De uitkomsten zijn soms verrassend. Vmbo-leerlingen vinden het bijvoorbeeld vervelend als een leraar onverzorgd is, grof is tegen leerlingen of niet naar ze luistert. Vwo'ers vinden het vooral belangrijk als de docenten complimenten geven, gestructureerd lesgeven en duidelijk zijn over het huiswerk.

De scholen mogen zelf bepalen wat ze met de beoordelingen doen. Ze kunnen die bijvoorbeeld gebruiken om docenten aan elkaar te koppelen om van elkaar te leren. Of om een docent inzicht te geven in wat wel en wat niet goed werkt in bepaalde klassen. Lees meer

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen