vrijdag 21 oktober 2016

De verbindende schoolleider : factoren voor samenhang in aanpak

Michael Fullan, Joanne Quinn
Helmond : Onderwijs Maak Je Samen, 2016. – 167 p.. – (Leiderschapsreeks ; 11)
Met lit.opg. V
ert. van: Coherence, the right driver in action for schools, districts and systems. – [s.l.] : Corwin, 2016 ISBN 9789079336197
Uitleg van het coherentie-raamwerk, een routekaart om duurzame verandering succesvol tot stand te brengen, en korte beschrijving van de door Fullan en Quinn aangereikte theorie binnen de context van het Nederlandse onderwijs. Coherentie gaat over betekenisgeving, logische samenhang, bij elkaar blijven en verbondenheid: de kracht, het potentieel en belofte van mensen die samenwerken. Het coherentie-raamwerk bestaat uit vier essentiële onderdelen:
- focussen in de goede richting om een collectief doel te bereiken
- samenwerkingsculturen creëren en individuele rollen en teamrollen verduidelijken
- verdiepend leren om verbetering te versnellen en innovatie te cultiveren
- verzekeren van verantwoordelijkheid van binnenuit.
Plek in kenniscentrum: Schoolmanagement 13130-FULL

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen