maandag 9 januari 2017

Combining forces : distributed leadership and a professional learning community in primary and secondary education

Frank Hulsbos, Stefan van Langevelde, Arnoud Evers
Heerlen : Welten-instituut/Open universiteit, 2016. - 42 p.
In opdracht van AVS
Met lit.opg.
Op scholen die actief nieuw onderwijs ontwikkelen, werken leraren en schoolleiders nauw samen. Leraren hebben hier veel ruimte om de eigen expertise in te zetten en de schoolleider ondersteunt hen daarbij. Hoe scholen dat doen is onderzocht door het Welten-Instituut onder de noemer 'Combining forces'. Er is nagegaan welke factoren gespreid leiderschap in combinatie met een professionele leergemeenschap in de school ondersteunen. Op het Amersfoortse Vathorst College en basisschool Willibrordus in Deurningen worden de twee elementen doorgevoerd in het hele schoolsysteem. Op basis van het onderzoek formuleerden de onderzoekers vijf bouwstenen die bevorderlijk zijn voor gespreid leiderschap en een professionele leergemeenschap: -Bouw aan een onderwijspraktijk die samenwerking tussen leraren onvermijdelijk maakt. -Creëer organisatiestructuren die specifiek als doel hebben om te werken aan verbetering en vernieuwing. -Communiceer vanuit een professionele dialoog. -Bespreek met collega's wat wordt verstaan onder professionaliteit van de leraar en de schoolleider. -Wees als schoolleider ontvankelijk voor nieuwe ideeën en waardeer initiatieven van leraren. Open de brochure Combining forces  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen